تصادفات رانندگی طی یک هفته جان حدود نیم میلیون ایرانی را گرفت!
به گزارش تلوزون به نقل از اعتماد آنلاین، طی یک هفته 415 نفر به علت سوانح رانندگی در ایران کشته و 21 هزار و 718 نفر نیز مجروح شدند.طبق آمار ثبت شده در سامانه سوانح و حوادث حمل و نقل کشور از هشتم تا پانزدهم مهر ماه 1402؛ طی یک هفته 415 نفر به علت سوانح رانندگی در ایران کشته و 21 هزار و 718 نفر نیز مجروح شدند.
به گزارش اعتماد، همچنین بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در چهارماهه ابتدایی امسال 6 هزار و 915 نفردر تصادفات جان باختند. این رقم در سال گذشته طی مدت مشابه 6 هزار و 273 نفر بوده است. با این مقایسه تعداد فوتیها حدود 10 درصد افزایش داشته است.
روزانه بیش از 40 نفر بر اثر حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست میدهند. برخی افراد سانحهدیده در دم میمیرند و برخی دیگر بر اثر حادثه دچار معلولیت میشوند. حوادث رانندگی فقط به جادهها ختم نمیشود و داخل شهرها را هم در بر میگیرد. مرداد ماه امسال؛ محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور در مورد تصادفات تهران اعلام کرد: «روزانه ۲ هزار و ۱۰۰ تصادف در تهران اتفاق میافتد. در چند ماه ابتدایی سال جاری آمار تصادفات رو به افزایش بوده است. طی سه ماهه اول امسال؛ ۱۲ درصد از متوفیان اتباع، ۶۰ درصد؛ عابران پیاده در بزرگراهها، افراد کارتنخواب یا معتاد متجاهر و افرادی که از مشروبات الکی استفاده کرده، بودند. همچنین ۵۳ درصد از فوتیهای تصادفات در شب اتفاق افتاده بود که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است.»
سن نیز در افزایش یا کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد. رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران نیز درباره تصادفات رانندگی گفته است: «۳۹ درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به عابران پیاده بالای ۶۰ سال است. آمارهای ما نشان میدهد؛ افراد زیر ۲۰ سال فقط پنج درصد از کل تصادفات مربوط به عابرپیاده را به خود اختصاص دادهاند. حدود هفت درصد از تصادفات عابر پیاده مربوط به افراد ۲۰ تا ۳۰ سال بوده است. همچنین افراد ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۹ درصد و افراد ۴۰ تا ۵۰ سال نیز ۱۶ درصد را به خود اختصاص داده است. افراد ۵۰ تا ۶۰ سال سن نیز ۱۴ درصد از کل تصادفات عابران پیاده در پایتخت طی بهار امسال را شامل شدهاند.»
اما عامل اصلی ۵۰ درصد از تصادفات پایتخت، توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در این مورد عنوان کرد: عمدهترین تخلف رانندگان که حواس آنان را از رانندگی پرت میکند، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است. در شهر تهران ۵۰ درصد از تصادفات رانندگی به دلیل توجه نداشتن رانندگان به جلو است.
بیشتر مواقع تصادفات در ایران به دلایلی همچون نقص فنی خودرو، فرسوده بودن خودرو، تخلفات رانندگی، خستگی و خواب آلودگی، عدم مهارت کافی در رانندگی، عجله و شتاب، رانندگی در شب، نبستن کمربند ایمنی، مسیر، نبود علایم هشداردهنده، شیب عرضی و طولی غیراستاندارد، غیراستاندارد بودن حفاظ جاده، نقص رویه آسفالت و شانه جاده، خطکشی معابر، موانع و دستاندازها، قوس و زاویه تند جاده، پیچ و خم زیاد جاده، هموار نبودن جادهها و عدم تجهیزات کنترلی جاده رخ میدهد.
در این میان برخی جادههای ایران نیز که به جادههای مرگ معروف هستند به افزایش آمار تلفات جادهای کمک میکند. عدم رسیدگی به جادهها از سوی برخی مسوولان و خطای انسانی موجب مرگ و میر در این مسیرها میشود. به گفته تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور فراجا؛ سه عامل در آمار تصادفات رانندگی در تعطیلات سهم بسزایی داشته است؛ ۲۹ درصد خطای انسانی، ۲۰ درصد راهها و ۵۱ درصد خودروها خصوصا پراید و پژو در حوادث رانندگی نقش دارند. از این رو در حوادث ترافیکی باید به دو مفهوم موثر توجه ویژهای داشت. ابتدا «وقوع» و سپس «شدت» که اگر بر اساس متغیر شدت حوادث ترافیکی را در نظر بگیریم، سهم انسان، کمتر از راه و خودرو میشود.
بررسی آمارهای مربوط به فوتیها و مصدومان تصادفات نشان میدهد؛ حوادث رانندگی در تعطیلاتی همچون نوروز، اربعین و... سیر صعودی پیدا میکند که در این زمینه نیاز به فرهنگسازی است. «اعتماد» به عوامل اصلی افزایش آمار حوادث رانندگی در ایام معمولی و ایام تعطیلات پرداخته است.
منبع: اعتماد آنلاین
به گزارش اعتماد، همچنین بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در چهارماهه ابتدایی امسال 6 هزار و 915 نفردر تصادفات جان باختند. این رقم در سال گذشته طی مدت مشابه 6 هزار و 273 نفر بوده است. با این مقایسه تعداد فوتیها حدود 10 درصد افزایش داشته است.
روزانه بیش از 40 نفر بر اثر حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست میدهند. برخی افراد سانحهدیده در دم میمیرند و برخی دیگر بر اثر حادثه دچار معلولیت میشوند. حوادث رانندگی فقط به جادهها ختم نمیشود و داخل شهرها را هم در بر میگیرد. مرداد ماه امسال؛ محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور در مورد تصادفات تهران اعلام کرد: «روزانه ۲ هزار و ۱۰۰ تصادف در تهران اتفاق میافتد. در چند ماه ابتدایی سال جاری آمار تصادفات رو به افزایش بوده است. طی سه ماهه اول امسال؛ ۱۲ درصد از متوفیان اتباع، ۶۰ درصد؛ عابران پیاده در بزرگراهها، افراد کارتنخواب یا معتاد متجاهر و افرادی که از مشروبات الکی استفاده کرده، بودند. همچنین ۵۳ درصد از فوتیهای تصادفات در شب اتفاق افتاده بود که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است.»
سن نیز در افزایش یا کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد. رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران نیز درباره تصادفات رانندگی گفته است: «۳۹ درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به عابران پیاده بالای ۶۰ سال است. آمارهای ما نشان میدهد؛ افراد زیر ۲۰ سال فقط پنج درصد از کل تصادفات مربوط به عابرپیاده را به خود اختصاص دادهاند. حدود هفت درصد از تصادفات عابر پیاده مربوط به افراد ۲۰ تا ۳۰ سال بوده است. همچنین افراد ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۹ درصد و افراد ۴۰ تا ۵۰ سال نیز ۱۶ درصد را به خود اختصاص داده است. افراد ۵۰ تا ۶۰ سال سن نیز ۱۴ درصد از کل تصادفات عابران پیاده در پایتخت طی بهار امسال را شامل شدهاند.»
اما عامل اصلی ۵۰ درصد از تصادفات پایتخت، توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در این مورد عنوان کرد: عمدهترین تخلف رانندگان که حواس آنان را از رانندگی پرت میکند، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است. در شهر تهران ۵۰ درصد از تصادفات رانندگی به دلیل توجه نداشتن رانندگان به جلو است.
بیشتر مواقع تصادفات در ایران به دلایلی همچون نقص فنی خودرو، فرسوده بودن خودرو، تخلفات رانندگی، خستگی و خواب آلودگی، عدم مهارت کافی در رانندگی، عجله و شتاب، رانندگی در شب، نبستن کمربند ایمنی، مسیر، نبود علایم هشداردهنده، شیب عرضی و طولی غیراستاندارد، غیراستاندارد بودن حفاظ جاده، نقص رویه آسفالت و شانه جاده، خطکشی معابر، موانع و دستاندازها، قوس و زاویه تند جاده، پیچ و خم زیاد جاده، هموار نبودن جادهها و عدم تجهیزات کنترلی جاده رخ میدهد.
در این میان برخی جادههای ایران نیز که به جادههای مرگ معروف هستند به افزایش آمار تلفات جادهای کمک میکند. عدم رسیدگی به جادهها از سوی برخی مسوولان و خطای انسانی موجب مرگ و میر در این مسیرها میشود. به گفته تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور فراجا؛ سه عامل در آمار تصادفات رانندگی در تعطیلات سهم بسزایی داشته است؛ ۲۹ درصد خطای انسانی، ۲۰ درصد راهها و ۵۱ درصد خودروها خصوصا پراید و پژو در حوادث رانندگی نقش دارند. از این رو در حوادث ترافیکی باید به دو مفهوم موثر توجه ویژهای داشت. ابتدا «وقوع» و سپس «شدت» که اگر بر اساس متغیر شدت حوادث ترافیکی را در نظر بگیریم، سهم انسان، کمتر از راه و خودرو میشود.
بررسی آمارهای مربوط به فوتیها و مصدومان تصادفات نشان میدهد؛ حوادث رانندگی در تعطیلاتی همچون نوروز، اربعین و... سیر صعودی پیدا میکند که در این زمینه نیاز به فرهنگسازی است. «اعتماد» به عوامل اصلی افزایش آمار حوادث رانندگی در ایام معمولی و ایام تعطیلات پرداخته است.
منبع: اعتماد آنلاین